Informacje praktyczne
Jak uzyskać uprawnienia wdowy lub wdowca po kombatancie?
Decyzje o przyznaniu uprawnień przysługujących wdowom lub wdowcom pozostałym po kombatantach i innych osobach uprawnionych wydaje Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych na podstawie udokumentowanego wniosku osoby zainteresowanej.
Do wniosku należy dołączyć:
- wypełniony czytelnie i podpisany kwestionariusz (dostępny na stronie internetowej www.udskior.gov.pl), a także w punkcie informacyjnym Urzędu);
- odpis aktu zgonu małżonka;
- dowód posiadania statusu emeryta lub rencisty (np. legitymację emeryta);
- jedną aktualną fotografię legitymacyjną (opisaną na odwrocie imieniem, nazwiskiem i datą urodzenia);
- kopię dowodu osobistego.
W przypadku, gdy zmarły małżonek nie posiadał uprawnień na podstawie ustawy o kombatantach..., do wniosku należy ponadto dołączyć:
- krótki opis działalności kombatanckiej lub/i represji (rodzaj i okres);
- dowody potwierdzające działalność kombatancką bądź doznane represje (np. dokumenty pochodzące z okresu działalności kombatanckiej lub represji, zaświadczenia właściwych instytucji, urzędów i archiwów, publikacje, opinie środowisk kombatanckich lub osób represjonowanych; dowodem mogą być również zeznania świadków);
- rekomendację właściwego stowarzyszenia kombatanckiego lub osób represjonowanych (nie ma obowiązku zapisania się do stowarzyszenia).
Osoby działające przez pełnomocników powinny dołączyć odpowiednie pełnomocnictwo.
Uwaga: wszystkie kopie dokumentów powinny być poświadczone za zgodność z oryginałem. Poświadczenia powinien dokonać notariusz. Urząd administracji rządowej lub samorządowej wyłącznie na zasadach grzecznościowych.
Wniosek można nadesłać pocztą na adres Urzędu albo złożyć osobiście w punkcie informacyjnym (ul. Żurawia 3/5, 00-503 Warszawa).